dinsdag 18 mei 2010

Renze Koenes




Renze Koenes
(Nederland 1963) - Varkensstudies, conté-potlood, 20 x 30 cm (1995)

Ik moest als educatief illustrator voor Natuurmonumenten een aantal boerderijdieren tekenen. Ik toog naar kinderboerderij 'Cantecleer' in Kampen, waar ik toen woonde. Ik was daar enorm gecharmeerd van het pasgeboren fluweelzachte, muisgrijze ezelsveulentje dat als een speelgoeddier met een rood riempje om de nek door het hok paradeerde. Die levensvreugde stond in groot contrast met de vermeende onverschilligheid van een enorme zeug die in een hok verderop lag te maffen, die zich slechts liet storen door op de kop kriebelende vliegen, die met een korte schok van het gehele lichaam werden weggejaagd, wat ook nog met een korte knor gepaard ging.
Iedereen die 'Mijnheer Tip is de dikste mijnheer' van Anton Koolhaas heeft gelezen weet wel anders: varkens zijn gevoelig en erg begaan met hun eigen lot. Het verslag van het formaat van de zeug wekte in mijn kennissenkring grote hilariteit. Ik moest navragen bij een andere kinderboerderij hoelang een zeug kon worden; de lengte van twee meter werd bevestigd. Ik koppelde dit terug naar mijn vriendenkring, maar nog altijd wordt deze bevinding belachelijk gemaakt, en wordt de lengte van een zeug te pas en te onpas als referentiekader gebruikt, bij het opmeten van een ruimte bijvoorbeeld.

Renze Koenes


www.renzekoenes.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten