Haar mixed media werken omvatten de serie Truck baby's, en de installatie We zijn familie, die werd tentoongesteld in Venetië in 2003. Piccinini werkt met een breed scala van media, waaronder sculpturen , video , tekening , installatie- en digitale prints . Haar grote kunstwerken zijn vaak een weerspiegeling van haar belangstelling in kwesties zoals de bio-ethiek , de biotechnologie en het milieu.
Volgens de National Gallery of Victoria, Australië: "Piccinini heeft een ambivalente houding tegenover technologie en ze gebruikt haar artistieke praktijk als een forum voor discussie over hoe technologie invloed heeft op het leven. Ze is erg geïnteresseerd in hoe hedendaagse opvattingen over de natuur, (de natuurlijke en de kunstmatige ) veranderen in onze samenleving. Veel van haar werk uit haar bezorgdheid over de biotechnologie, zoals gentherapie en het hedendaagse onderzoek van het in kaart brengen van het menselijk gen ... ze is ook gefascineerd door de mechanismen van consumentengedrag.”
Dit kunstwerk lijkt al akelig dichtbij te komen: een “varkensman “die menselijke biggetjes zoogt.
Met de hedendaagse techniek is al veel mogelijk tussen varken en mens( die genetisch zeer verwant zijn) , zoals bij mensen getransplanteerde varkenshartkleppen( deze varkens hebben op hun beurt weer een menselijk gen ingebouwd gekregen ,om afstotingsverschijnselen te voorkomen) , van varkensorganen worden menselijke geneesmiddelen gemaakt en het transplanteren van varkenslongen bij mensen komt ook steeds dichterbij....
In het laboratorium is al een varken ontwikkeld, met een gen van een salamander, waardoor hij in het donker groenachtig oplicht.
Het lijkt dus technisch mogelijk om ook een “menselijk varken”te creëren.
Zou George Orwell in Animal farm dan toch een vooruitziende blik hebben gehad,toen hij stelde dat varkens en mensen meer gelijk zijn dan andere dieren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten