woensdag 3 februari 2010

Theo Zwinderman - Is dit een varken?

Theo Zwinderman - Tony. Litho 40 x 30 cm. (2002)

Waarom mijn leven als kunstenaar al minstens tien jaar in het teken van het varken staat, wordt mijzelf steeds raadselachtiger. Maar waarschijnlijk is dat raadselachtige juist de leidraad: des te meer ik te weten kom over het varken in de kunst, religie, maatschappij, enzovoorts, des te gecompliceerder de relatie tussen mens en varken lijkt te zijn. Want het verschil tussen de mens en het varken wordt voor mij steeds diffuser, totdat die scheidslijn vrijwel onzichtbaar wordt. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik het varken vaak portretteer als was het een mens: een uniek wezen, met een ziel en een eigen persoonlijkheid.

Heeft het varken dan een ziel? Dat is natuurlijk al te menselijk, maar volgens de kunstenaar Wilhelm Busch woont er tenminste één varken in de hemel.....

Het varken teken ik het liefst op een lithosteen. Lithografie is een moeizame, en volgens velen, een anachronistische, grafische techniek, maar voor mij de perfecte manier om het varken te verbeelden. Door middel van tekenen,schrapen en krassen, probeer ik het varken te portretteren op een manier die recht doet aan zijn status: een intelligent en sociaal dier, dat recht heeft op een respectvolle benadering in deze maatschappij.

Theo Zwinderman

www.theozwinderman.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten