vrijdag 12 februari 2010

Robin d'Arcy Shillcock

Robin d'Arcy Shillcock - Varkensstudies. Potlood 30 x 21 cm.

Robin d'Arcy Shillcock - Gloucester Old Spot. Kleurpotlood 21 x 30 cm.

Het plezier van het schetsen naar levende have kan ik niet genoeg onderstrepen. Waarom? Misschien juist omdat frustratie op de loer ligt, en de kans op mislukking groter is dan op een geslaagde tekening. Varkens liggen doodstil óf ze zijn constant in beweging. Vaak gaat het zo: je model draait je de kont toe op het moment dat je denkt een geweldig portret binnen bereik te hebben - alsof ze het aanvoelen!

Terwijl ik in Engeland Gloucester Old Spots aan het schetsen was op een fokkerij "voor de betere restaurants", knaagde een halfwas big aan de punt van mijn schetsboek. Even later werd het uit mijn handen getrokken en moest ik me tussen de varkens begeven om het te redden van totale destructie. Varkens zijn nieuwsgierig, en lijken hun omgeving te onderzoeken met hun bek.

Dit is zo'n onaf gebleven schets van een Old Spot zeug, een bladzij in een van mijn dummies. Let op het schrandere oog!

Robin d'Arcy Shillcock

www.robin-shillcock.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten