De Groninger Henk Melgers studeerde aan Academie Minerva. Hij sloot zich aan bij zowel kunstvereniging De Onafhankelijken in Amsterdam als De Ploeg in Groningen. Hij exposeerde bij beide verenigingen om zijn werk grotere bekendheid te geven, wat hard nodig was omdat hij vaak in geldnood verkeerde. Hij werkte veel samen met Johan Dijkstra, en in de late jaren 20 vertoonde hun werk stilistisch veel overeenkomst, al was het werk van Melgers niet zo uitbundig.
In die jaren kreeg Melgers meer belangstelling voor socialistisch geëngageerde kunst, en sloot hij zich aan bij de Socialistische Kunstenaars Kring (SKK). De SKK stelde zich tot doel de socialistische gedachte in de kunsten te bevorderen om daarmee de scheiding tussen kunstenaar en samenleving op te heffen. Op de SKK tentoonstelling ‘Socialistische Kunst Heden’ in 1930 was Melgers met 8 werken vertegenwoordigd, naast inzendingen van o.a. Bart van der Leck, Käthe Kollwitz, George Grosz en Otto Dix.
Na de Tweede Wereldoorlog onderging het werk van Melgers zowel stilistisch als inhoudelijk een belangrijke verandering, hij maakte fantastische taferelen met een knipoog naar de bestaande werkelijkheid. Koeien, varkens en kippen vliegen door de lucht of banen zich als groteske wezens een weg door de Drentse dorpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten