Jeff Koons (USA 1955) – Het binnenleiden van banaliteit, lindehout (1989) Coll. Stedelijk Museum, Amsterdam
Het werk van Koons, bestempeld als postmodern, camp of simpelweg als kitsch, wordt gedomineerd door de thema's banaliteit en verleiding. Met dit beeld wilde Koons het banale weer in de kunst introduceren, waarbij het varken dan symbool staat voor het alledaagse. Het achterste jongetje stelt Koons zelf voor.
Maar is het varken wel zo alledaags? In onze maatschappij is het varken eerder onzichtbaar geworden vanwege de bio-industrie. In de kunst staat het varken vaak voor ontucht, vraatzucht, luiheid en domheid. Dacht Koons dat de combinatie varken-engeltjes aanstootgevend zou zijn zoals ooit de prent van Rops een schandaal veroorzaakte? En is het voortduwen van het varken door kinderen een knipoog, of het gevolg van onwetendheid? Want in werkelijkheid zal een varken zich eerder verzetten dan dat het zich laat duwen. Aangezien zo’n varken wel meer dan 300 kilo kan worden, zal deze massa ‘alledaagsheid’ blijven waar hij staat, daar veranderen zelfs Koons beschermengeltjes niets aan.
vrijdag 4 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten