- Yanke Godhelp, olieverf op paneel 73 x 62 cm (1964)
- Alice in wonderland olieverf op linnen 40 x 50 cm (1966) Stedelijk Museum Amsterdam
- Man met zwijnen, oostindische inkt op papier 50 x 65 cm (z.d.)
Melle (Nederland 1908 –76)
Geboren als Melle Oldeboerrigter in Amsterdam, begon hij al jong met tekenen, met vooral de natuur als geliefd onderwerp. Heel precies gaf hij kikkervisjes, fluitekruid en vogels weer, maar kon ook opgaan in een fantasiewereld. In een interview met Ischa Meijer in 1972 verklaarde hij dat zijn jeugd arm maar gezellig was. Zijn moeder omschreef hij als “een wijze vrouw” bij wie hij troost vond na zijn visionaire nachtmerries. Deze verschilden nauwelijks van de golven van beelden die hem in zijn latere leven overspoelden, en die hij expliciet in zijn schilderijen verbeeldde die doen denken aan het werk van Jeroen Bosch, met wie hij zich verwant voelde. Melle verzette zich tegen de label 'surrealist' die hem werd opgeplakt, zichzelf liever ‘visionair schilder’ noemend.
Overtuigd dat de mens gedreven wordt door voortplantingsdrift, de belangrijkste reden van zijn aanwezigheid op aarde. Alles zag hij beheerst door de mannelijke drift tot zaaien, en gaf daar uiting aan door in zijn werk dieren, planten, vrouwen en zelfs gebouwen van fallussen te voorzien —hetgeen hem er overigens niet van weerhield om ook vrouwelijke geslachtsorganen af te beelden.
Melle maakte nooit gebruik van voorstudies, hij schilderde alles uit zijn hoofd, breiend aan composities zonder een vooropzet plan. Voor hem bleef het resultaat van elk schilderij verrassend — 'Moet je mij nou eens zien!' zei hij dan.
In het werk van Melle speelt het varken een belangrijke rol, uiteraard altijd met opvallend erotische betekenis.
zaterdag 26 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten