vrijdag 23 april 2010

Marianne Bijker


Marianne Bijker (Nederland 1953) - Pigs can fly, yes they can, keramiek 24 cm hoog incl. sokkel (2009)

Ik ben varkens gaan maken toen de varkenspest uitbrak. Als dierenvriend die tegen de bio-industrie is reageer ik op wat er zoal gebeurt. Men gaat zich zo langzamerhand steeds meer bemoeien met de rechten van dieren. Gelukkig is er een Partij voor de Dieren, maar het is wel schandalig dat dit nodig is!

Toen er varkens geruimd moest worden en ik zag om welke hoeveelheden het ging, dacht ik: wat een nachtmerrie! Hoeveel dieren zitten er wel niet in zo'n schuur? Dat boeren dit kunnen is bizar! In mijn beelden vliegen de varkens dus weg uit die ‘fabrieken’ —of zijn ze op weg naar de eeuwige weiden? Ze zien er vrolijk uit, maar vliegen niet voor niets weg. (Tijdens deze crisis zien sommigen hun spaarvarken wegvliegen! Maar dat is minder erg.) Varkens zijn met hun hooggehakte voetjes al bijna los van de grond, ondanks hun gewicht.

Er zijn vliegende vissen, dus waarom geen vliegende varkens?

Marianne Bijker


www.mariannebijker.tk

1 opmerking: