vrijdag 4 juni 2010

Ed Ubels

Maanziek (Kiwi), olieverf op paneel 30 x 40 cm (2009)
Niet koud, olieverf op paneel 25 x 20 cm (2006)
Dwaalzwijn, olieverf op paneel 21 x 21 cm (2004)


Ed Ubels (Haarlem 1944)

Lang waren mijn schilderijen van landschappen niet toegankelijk voor mens of dier. Daarin kwam verandering door een bezoek aan 't Swieneparredies in Scheemda. Ik besloot toen dat er in elk geval een relatie bestond tussen mijn landschappen en varkens. Het varken Kiwi had zeker een romantisch inslag. Deze Kune-Kune zeug, oorspronkelijk afkomstig uit Nieuw-Zeeland, belandde in mijn schilderijen in o.a. een labyrint en in een maanlandschap, beide plekken verplaatst naar mijn geliefd Ierland. Het gaf mij een goed gevoel dat Kiwi op reis mocht en in gedachten wandelde ik met haar mee door het maanlicht. Een ander geval is het schilderij ‘Niet koud’, met Sophia, een Bonte Bentheimer van 320 kilo, en een wel heel apart varken. Tijdens de fotosessie ging zij echt voor mij poseren, met zoiets van, Wat vind je van dit standje? en Hoe zie ik er zo uit? Door haar uiterlijk belandde dit varken in de sneeuw op Ameland.



Ed Ubels

www.edubels.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten