vrijdag 25 juni 2010

Frans Faber

Frans Faber (Nederland 1950) – Illustratie, pen en inkt (2008)

Deze tekening maakte ik voor het jeugdboek “Avonturen achter de zeedijk” (2008) van Jan van der Laan, dat zich afspeelt in en rondom Makkum. De verhalen die de drie jongens Jelke, Piet en Cor beleven berusten voor een groot deel op waar gebeurde feiten in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Voor mij was het een leuke klus dit boek te illustreren omdat ik de mensen die erin figureren (al hebben ze soms gefingeerde namen) persoonlijk heb gekend. Daar komt bij dat van der Laan een neef van mij is, en ik een zwak heb voor zijn verhalen die zich in de natuur afspelen. Wij groeiden beide op in een vissersmilieu, en de vader van Jan was ook nog jager van beroep. Jan werd later preparateur, een beroep dat hij —intussen allang gepensioneerd— nog steeds uitoefent.

‘De drie jongens maken een groep jagers wijs dat ze een wild zwijn op de Makkumerwaard hebben gesignaleerd. Ze hebben een geprepareerde zwijnenkop op een romp van rietschoven gemonteerd en door de met touwen verbonden kop op afstand te laten bewegen lijkt het in de besneeuwde bosjes net een levend dier. De niet al te slimme jager De Haan schiet uiteindelijk twee keer omdat bij het eerste schot de rechter loop de explosie niet had overleefd. “Je hebt de kop eraf geschoten”, brulde Gijs. De Haan liet zich van de rietschoven glijden en bekeek argwanend zijn eerste wilde zwijn. Pas toen hij de houten plaat achter de nek ontdekte, begreep hij hoe de vork in de steel zat.’

Frans Faber

www.fransfaber.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten